Saskia Fokkema is door Matchd ingezet bij de gemeente Apeldoorn als Gebiedsmanager. Na haar studie Ruimtelijke Ordening en Planologie heeft Saskia nog een deeltijd studie Communicatie afgerond. De mix van leefomgeving en communicatie loopt als een rode draad door haar loopbaan en heeft uiteindelijk geleid tot een specialisatie op het gebied van bewonersparticipatie en procesmanagement. Saskia vertelt onder andere meer over haar passie, werkervaring, haar onderneming en geeft goede tips aan jou als zzp’er! 

‘Inmiddels kun je wel zeggen dat ondernemen mijn grootste passie is geworden.’

Hi, ik ben Saskia Fokkema. Inmiddels halverwege de 40, moeder van twee tieners en woonachtig vlakbij Deventer. Daar liggen overigens niet m’n roots, ik ben geboren en getogen in Haarlem.

Mijn studie Ruimtelijke Ordening en Planologie bij Saxion was de oorzaak van deze verhuizing naar de andere kant van het land. Daarna heb ik in deeltijd Communicatie gestudeerd. Die mix van leefomgeving en communicatie loopt als een rode draad door mijn loopbaan en heeft uiteindelijk geleid tot een specialisatie op het gebied van bewonersparticipatie en procesmanagement. Ik werk op interimbasis en als adviseur in dit vakgebied en geef daarnaast trainingen voor de Bestuursacademie en mijn eigen trainingsbureau Participatiecursus.

In mijn vrije tijd ga ik het liefst op vakantie. Dat is mijn grootste hobby en ook deels mijn werk geworden, al besteed ik heel veel uit hiervoor. Ik heb namelijk een van de grootste familytravel-reisblogs van Nederland: KidsErOpUit.nl. Daarnaast help ik mensen met De Vakantie Academie via een online cursus zelf een rondreis te plannen. Superleuk om mee bezig te zijn. Verder lees ik graag en kan ik ook genieten van een avondje bankhangen en Netflix kijken.

Inmiddels kun je wel zeggen dat ondernemen mijn grootste passie is geworden. Ik geniet van de vrijheid om zelf keuzes te maken en nieuwe producten en diensten te ontwikkelen.

Saskia Fokkema

‘Samen met een andere gebiedsmanager ben ik verantwoordelijk voor de dorpen en het buitengebied van de gemeente Apeldoorn.’

Wij vormen de schakel tussen binnen en buiten zoals ze dat zo mooi noemen. Mijn aandachtspunt ligt daarbij op de totstandkoming en de uitvoering van de Vitaliteitsagenda’s die alle dorpen moeten hebben. In deze Vitaliteitsagenda’s staat voor de komende 10 jaar wat het dorp nodig heeft om leefbaar te blijven, dat gaat zowel om fysieke als sociale onderwerpen. Het proces om de Vitaliteitsagenda’s te maken is in de dorpen en het buitengebied extra complex vanwege de vele ontwikkelingen die er spelen in het landelijk gebied (stikstof, Natura2000, energietransitie), waarvoor ook allerlei plannen worden gemaakt. Deze plannen en de Vitaliteitsagenda’s moeten goed op elkaar afgestemd worden.

Wat vind je het leukst aan jouw functie?

Ik vind het contact met al die verschillende mensen erg leuk. Maar daarnaast ook de afwisseling in onderwerpen. Het ene moment gaat het over verkeer en een uur later over wonen en zorg. Of eerst praat ik met een groep bewoners, daarna een overleg intern of afstemming met een wethouder. Ik hou van deze dynamiek.

‘Een standaard werkdag heb ik niet.’

Mijn 20 uur per week in Apeldoorn heb ik ook niet op vaste dagen. Dus het kan zomaar zijn dat ik ’s ochtends eerst iets doe voor een van m’n andere werkzaamheden. ’s Middags ga ik dan voor Apeldoorn aan de slag, wat varieert van een locatie bezoeken, overleg voeren, stukken schrijven, mails beantwoorden en bellen. Avondwerk hoort er ook bij, zo was ik deze week twee keer ’s avonds aan het werk voor een vergadering met een dorpsraad en de bijeenkomst van het Dorpenplatform. Die wederzijdse flexibiliteit past mij erg goed. Per week probeer ik wel volledige dagdelen aan de slag te zijn voor Apeldoorn, want anders wordt het te versnipperd en niet meer efficiënt. Ik laat van mijn agenda afhangen welke dagdelen dat zijn.

Wil je wat meer vertellen over jouw carrièrepad?

Tijdens mijn studie begon ik al met werken bij stedenbouwkundig bureau KuiperCompagnons. Na mijn afstuderen ben ik daar nog een jaar gebleven. Ik wilde vervolgens eens wat verder rondkijken en heb een paar jaar via een detacheringsbureau bij verschillende opdrachtgevers gewerkt. In 2004 zag ik een vacature voor assistent-projectleider bij de afdeling Projectontwikkeling van de gemeente Apeldoorn. Toen ben ik daar aan de slag gegaan binnen het programma Complete Wijken, de herstructureringsaanpak waarbij fysieke en sociale maatregelen gecombineerd werden. Ik ben daar doorgegroeid naar projectleider en deed ook programmamanagementtaken.

Door de crisis in de bouw rond 2010 ben ik andere dingen gaan doen. O.a. bij de afdeling Communicatie en bij de afdeling Wijkzaken. Die afwisseling en de tijdelijke klussen vond ik erg leuk. Door de crisis kwam er een grote reorganisatie aan en werd ik samen met 250 andere collega’s boventallig, tja, daar heb je weinig invloed op want dat gaat op basis van ABP-jaren. In die tijd ben ik een jaar projectleider geweest van de pilot Leerwerkbedrijf bij Beheer & Onderhoud, een hele mooie klus om aan te werken waar ik ontzettend veel heb geleerd over een heel ander deel van de gemeente. Uiteindelijk vond ik weer een vaste plek binnen de organisatie en ben ik bijna vijf jaar stadsdeelmanager geweest. Een functie die nu gebiedsmanager heet. Dus ja, ik ben met de klus die ik nu via Matchd doe terug op het ‘oude nest’ en ik werk zelfs weer samen met mijn oude duo-partner.

Begin 2019 ben ik weggegaan bij de gemeente Apeldoorn en voor mezelf begonnen. Ik heb allerlei klussen gedaan op het gebied van participatie, gebiedsmanagement en procesmanagement. Ook ben ik in deze periode samen met mijn compagnon gestart met Participatiecursus. Af en toe doe ik ook nog kleine opdrachten erbij zoals het begeleiden van bewonersbijeenkomsten, waarbij ik graag meedenk over een programma dat echt tot resultaat leidt.

‘Ik ga met plezier naar mijn werk als er een afwisselende dag voor me ligt.’

Met inhoud die er maatschappelijk toe doet, waarbij ik kan samenwerken met allerlei verschillende mensen en waar ik veel ruimte heb om zelf te bepalen hoe ik mijn werk doe.

Kan je wat meer vertellen over It’s all about community?

It’s all about community is de naam van mijn bedrijf van waaruit ik mijn interim- en advieswerk doe. Ik heb deze naam gekozen omdat ik veel voor gemeenten werk en ik vind dat het niet alleen gaat om wat ambtenaren ergens van vinden maar juist ook om wat de gemeenschap er van vindt en wat zij kunnen doen. Ik vind dat overheid en bewoner veel meer vanuit gelijkwaardigheid zouden moeten samenwerken. Niet tegenover elkaar, maar met elkaar.

Heb jij nog tips en tricks voor anderen?

Doe vooral werk dat je leuk vindt! Het leven is te kort om elke dag naar werk te gaan waar je niet blij van wordt. En mocht je overwegen om voor jezelf te beginnen en je vindt dat spannend? Doe het dan stapsgewijs. Toen ik mijn baan bij de gemeente opzegde was KidsErOpUit al een succes en had ik daar dus al een inkomen uit. Dat maakt de overstap naar het ondernemerschap wel makkelijker.

Wat is jouw ervaring met Matchd?

Ik vind het contact met de medewerkers van Matchd erg prettig en persoonlijk. Toen mijn eerste opdracht die ik via Matchd deed voortijdig stopte zijn ze ook meteen mee gaan zoeken naar een nieuwe opdracht. Bij twijfel sturen ze een vacature gewoon door zodat ik zelf kan beoordelen of het iets is. Omdat ik op het snijvlak van het ruimtelijke en sociale domein werk en veel met communicatie doe hebben ze mijn CV ook onder de aandacht gebracht bij de recruiters die vooral in die hoek actief zijn. Heel fijn dat ze begrepen dat ik niet in een hokje pas.

Als ik toch een puntje van kritiek mag plaatsen, dan zou het urenverantwoordingssysteem wel wat meer geautomatiseerd mogen worden. Dat ik gewoon online m’n uren in kan vullen en de rest vanzelf gaat. Zo werkt het ook bij andere bureaus waar ik eerder voor heb gewerkt. Maar wie weet gaat dat nog een keer komen (hint, hint, hint haha). Tot die tijd red ik me natuurlijk prima met het excel-formulier.

Ben jij na het lezen van het verhaal van Saskia Fokkema benieuwd geworden naar meer? Lees dan ook het verhaal van kandidaat Inge van der Pol. Wil je ook gematchd worden aan een uitdagende opdracht? Bekijk dan al onze vacatures of neem contact op met onze recruiters.

We zijn benieuwd naar jouw ervaring!

Wil je graag jouw ervaring met ons delen of anderen inspireren? Laat het ons dan weten! Wij worden enthousiast van mooie verhalen en delen deze graag met (nieuwe) kandidaten.

Ben jij als zzp’er nog op zoek naar een uitdagende interim opdracht binnen de overheid of publieke sector?

Kijk dan op onze vacature pagina of meld je onderstaand aan voor onze vacature alert!