De term hoor je steeds vaker: werkgeluk. Want wist je dat werkgeluk bij draagt aan goede bedrijfsresultaten? Geluk leidt namelijk tot succes en niet andersom. Gelukkige werknemers presteren beter en werken beter samen. Er zijn een aantal factoren om als werkgever of manager het werkgeluk bij de werknemers te verhogen. Daarnaast zijn er ook factoren die dat in de weg kunnen staan. Hoe kun je als leidinggevende of tijdelijke manager het werkgeluk van je werknemers vergroten? Ook wanneer je als zzp’er een interim opdracht uitvoerd als manager of leidinggevende is werkgeluk belangrijk. We geven je een aantal tips.
Wat is werkgeluk?
De term werkgeluk komt in steeds vaker voor in organisaties. Het wordt steeds belangrijker. In feite is het gebaseerd op twee zaken:
- Het gevoel om nuttig en/of zinnig bezig te zijn
- Plezier hebben in wat je doet
Je voelt je vaak beter als je iets voor andere kunt doen, je wilt jezelf nuttig maken. Is het werk dat daarbij past ook nog eens leuk, dan mag je spreken van werkgeluk. Ofwel, het is een combinatie van nuttig zijn en plezier hebben. Doe je ook nog eens werk waarbij je andere blij maakt, dan vergroot je het werkgeluk nog eens extra. Vooral bij praktische beroepen is het werkgeluk vaak hoog. Ze krijgen vaak direct waardering voor hun inspanningen. Werkgeluk draait niet alleen om een leuke baan, maar ook een baan waar je voldoening uithaalt, uitdagend is en positieve sociale interactie geeft.
Factoren die werkgeluk vergroten
Werkgeluk hangt af van meerdere factoren die samen het werkgeluk bepalen. Het gaat niet alleen om het hebben van een leuke baan. Het moet iets zijn waar werknemers energie van krijgen. Iets waarin een passende mate van verantwoordelijkheid samenkomt met persoonlijke ontwikkeling. Ze moeten het gevoel hebben dat hun aanwezigheid telt en ze een stem hebben in de organisatie.
Een andere belangrijke factor is de mogelijkheid om te groeien binnen een functie of organisatie. Een takenpakket dat nooit verandert gaat immers vervelen. Als werkgever is het goed om cursussen of trainingen aan te bieden. Zo zorg je ervoor dat werknemers zich blijven vernieuwen en gemotiveerd blijven.
Wanneer heb je werkgeluk?
Werkgeluk kun je als werknemer voelen en als werkgever vaak zien. Medewerkers hebben meer energie en hebben uitdaging in hun werk. Geef medewerkers een passende verantwoordelijkheid en waardeer ze voor wat ze doen. Daarnaast is het goed om doorgroeimogelijkheden te geven en te zorgen voor hun persoonlijke ontwikkeling. Heb je het gevoel dat het werkgeluk afneemt? Ga dan met je werknemers in gesprek. Vraag waar behoefte aan is en maak samen een plan. Zo zorg je ervoor dat je werknemers trouw blijven aan de organisatie.
Vrijheid en vertrouwen
Het gevoel van vrijheid en vertrouwen draagt bij aan werkgeluk. Uit onderzoek blijkt dat werknemers die het gevoel hebben vertrouwd te worden en de vrijheid hebben om hun eigen werktijden in te delen gelukkiger zijn in hun werk. Dit is ook gelijk een reden waarom het ondernemerschap zoveel mensen aanspreekt. Door mensen vrijheid en vertrouwen te geven nemen mensen vaak zelf verantwoordelijkheid, want ze weten dat er op hen gerekend wordt en dat zorgt voor een gevoel van verantwoordelijkheid.
Waarom is het belangrijk?
Werkgeluk kan bepalend zijn voor de sfeer op de werkvloer. Werknemers die het naar hun zin hebben zullen zich betrokken voelen. Dit komt de productiviteit, creativiteit en flexibiliteit weer ten goede. Onderzoek toont dan ook aan dat werkgevoel leidt tot minder stress, minder verzuim en een hogere kwaliteit van de dienstverlening. Werkgeluk is dus heel belangrijk in een organisatie. We zetten alle factoren van werkgeluk nog eens voor je op een rij.
8 factoren van werkgeluk
1. Uitdaging en afwisseling
Een baan waarbij je dag in en dag uit dezelfde klusjes doet, zal op den duur geen uitdaging meer bieden. Medewerkers kunnen zich gaan vervelen en daardoor minder gemotiveerd zijn. Worden er alleen moeilijke taken aangeboden, dan zal dit waarschijnlijk weer stress opleveren. De kracht is om een middenweg te vinden. Uitdagende en afwisselende werkzaamheden die als gemiddeld lastig worden ervaren, werken het beste voor werkgeluk.
2. Hoge mate van invloed
Vooral voor de generatie millennials is vrijheid op de werkvloer belangrijk. Werknemers vinden het prettig om zelf de volgorde van de werkzaamheden te bepalen. Als het even kan, bepalen ze ook graag zelf hun werktijden. Geef medewerkers dan ook de vrijheid om bijvoorbeeld tussen zeven en tien uur te starten. Op voorwaarde dat ze natuurlijk hun afgesproken aantal uren werken.
3. Duidelijke communicatie
Duidelijke communicatie zorgt ervoor dat een werknemer weet wat er wordt verwacht. Een vage taakomschrijving brengt verwarring en onzekerheid met zich mee. Wanneer een werknemer niet weet wat er moet gebeuren, kan dit stress opleveren. De kans dat er fouten worden gemaakt is dan groter, dan moet het werk weer opnieuw uitgevoerd worden. Dat demotiveert waardoor de kans groter wordt dat het werk half uitgevoerd wordt.
4. Sociale contacten
Mensen blijven kuddedieren en voelen zich vaak het meest op hun gemak in een groep waarbij ze passen. Voldoende, prettige en sociale contacten op de werkvloer dragen bij aan het werkgeluk. Een goede en fijne sfeer onder collega’s verlaagd de werkdruk.
5. Veiligheid
Een veilige werkomgeving is belangrijk. Hierbij kun je denken aan veilige werkmiddelen en duidelijke veiligheidsmaatregelen. Maar ook veiligheid onderling is belangrijk, iedereen moet zich op hun gemak voelen. Het stukje veilig voelen verhoogd namelijk het werkgeluk. Een werkplek waar men elkaar vertrouwt en veiligheid voorop staat, betekent ook een werkplek waar eerlijk en open met elkaar gepraat wordt. Dit betekent ook wanneer een collega iets dwars zit, dit op een fijne manier besproken kan worden.
6. Goed leidinggeven en waardering
Ben jij een goede leidinggevende? Dan spreek je ook vaak genoeg je waardering uit naar de werknemers. Hierbij speelt ook duidelijke communicatie en goed luisteren een grote rol. Ook zit het vaak ik kleine dingen zoals iemand feliciteren met een verjaardag of andere speciale gelegenheid.
7. Eerlijke kansen en behandeling
Iedereen heeft het recht om eerlijk behandelt te worden. Wordt er een besluit genomen over een afdeling? Zorg dan dat iedereen betrokken is. Zo kun je niemand tegen de borst stuiten. Wanneer niet iedereen wordt betrokken, kan er weerstand ontstaan. Een eerlijke behandeling waarbij iedereen betrokken wordt bij de beslissingen, zorgt voor betrokken en tevreden medewerkers.
8. Gebruik de sterke kanten van de werknemers
Een baan waarin iedere medewerker zijn of haar kwaliteiten kan laten zien, zorgt voor een hoger werkgeluk. Iedereen doet graag waar hij of zij goed in is. Zorg ervoor dat je de sterke en zwakke punten kent van iedere werknemer. Door gebruik te maken van de sterke punten verhoog je ook de productiviteit.
Ben jij als zzp’er nog op zoek naar een uitdagende interim opdracht binnen de overheid of publieke sector?
Kijk dan op onze vacature pagina of meld je onderstaand aan voor onze vacature alert!