Millennials zijn momenteel de grootste generatie, ook op de arbeidsmarkt. De arbeidsmarkt bestaat voor 50% uit millennials. Nu en in de toekomst kun je er dus op rekenen dat ze deel gaan uitmaken van je team en het bedrijf. Maar wie zijn ze nou eigenlijk, wat zijn hun kenmerken en hoe ga je het best met ze om?
Wie zijn ze?
Millennials zijn ruwweg geboren tussen 1980 en 2000. Vandaag zijn ze dus tussen de 22 en 42 jaar oud. In veel gevallen zijn het de kinderen van de babyboom-ouders die zijn geboren tussen 1946 en 1964. Qua gedrag verschillen de millennials best veel met de vorige generaties. Dit maakt dat je met millennials anders moet omgaan dan met babyboomers. We geven je zes kenmerken van een doorsnee millennial. Na het lezen van de tekst weet je precies hoe je met een millennial op de werkvloer om kunt gaan.
Millennials zijn echte techneuten
Millennials staan bekent om de generatie die is opgegroeid in een periode van gigantische technologische vooruitgangen. Het is de generatie die de overstap maakte naar de computer, het internet, smartphones en sociale media. Dit maakt dan ook dat ze vaak beter overweg kunnen met technologie dan andere generaties. Computers (laptops) en smartphones worden gebruikt als middel om hun leven eenvoudiger te maken. Ga maar eens na, val je zelf in deze generatie, kun je dan nog zonder je telefoon? Loop je als bedrijf achter met de technologische vooruitgangen? Dan trek je deze generatie waarschijnlijk niet aan.
Werk en privé
Ze zeggen wel eens; de babyboomers leven om te werken en de millennials werken om te leven. De doorsnee millennial streeft naar een duidelijke scheiding tussen werk en privé. Ze willen er zijn voor hun gezin. Dit betekent niet dat millennials niet hard werken of willen werken. Het verschil is dat ze behoefte hebben aan flexibiliteit. Thuiswerken (naar aanleiding van COVID-19) is niet voor niets een grote trend geworden onder deze generatie.
Job-hoppers
Dankzij de komst van het internet, groeiden de millennials op in een prikkelbare omgeving. Tegenwoordig kun je altijd en overal zien wat andere doen, wat houdt hen bezig? Je kunt uren scrollen door de foto’s en verhalen op sociale media. Dit wekt steeds meer nieuwsgierigheid op. Millennials willen dan ook van alles wat geproefd hebben. Steeds nieuwe ervaringen motiveert hen. Mocht je er dan ook tijdens een sollicitatie achter komen dat de sollicitant in 10 jaar al 5 banen heeft gehad, schrik daar dan niet gelijk van. Zie het als een voordeel, millennials nemen namelijk vaak diverse ervaring mee. Zorg dat je millennials voldoende uitdaging blijft bieden door bijvoorbeeld trainingen, cursussen of opleidingen, maar ook het aanbieden van verschillende projecten.
‘Generation Me’
Millennials houden van complimenten, aandacht en eigen groei, vandaar worden ze vaak ‘generation me’ genoemd. Hier komt de oudere generatie goed van pas. Ze hebben de ervaring en kennis die een enthousiaste millennial nodig heeft. Door millennials constant nieuwe prikkels en stimulansen te geven, houd je ze tevreden. Op het moment dat ze verveeld raken, haken ze snel af. In tijden van een krappe arbeidsmarkt wil je juist deze generatie aan boord houden. Zorg voor de juiste balans tussen jonge generaties en oudere generaties.
Mogelijk tot doorgroeien
Wanneer je een sollicitatiegesprek hebt met een millennial is het goed om alvast de doorgroeimogelijkheden aan te kaarten. Dit vinden ze namelijk belangrijk. Maak duidelijk welke kansen er zijn. Deze generatie is er namelijk écht op gericht op wat ze kunnen bereiken. Jarenlang bij één bedrijf werken zit er dus vaak niet in.
Wil je meer weten over solliciteren? Wij geven je 5 tips voor een sollicitatiegesprek bij de opdrachtgever.
Ben jij als zzp’er nog op zoek naar een uitdagende interim opdracht binnen de overheid of publieke sector?
Kijk dan op onze vacature pagina of meld je onderstaand aan voor onze vacature alert!