Heb je een profiel op LinkedIn? LinkedIn is dé plek om als professional gevonden te worden. Wanneer recruiters actief op zoek gaan naar nieuwe carrièremogelijkheden, wil je opvallen op het moment dat je een volgende carrièrestap wilt maken of een interim-opdracht zoekt. Wil je bij de recruiters op de radar komen? Dan zul je aan de slag moeten. We vertellen je hoe je dit het best kan aanpakken. 

recruiters op Linkedin

Een sterk LinkedIn profiel, zo val je op bij recruiters op LinkedIn

LinkedIn is populair onder recruiters. Het is namelijk hét zakelijke sociale netwerk van de wereld. Wanneer een recruiter op zoek is naar kandidaten voor openstaande vacatures, kijken ze vaak eerst op LinkedIn. Voor jou als werkzoekende biedt dit kansen. Vul je LinkedIn profiel dan ook zo duidelijk en uitgebreid mogelijk in. Zie het als een soort online cv. Denk dus naast je werkervaring ook aan je diploma’s, cursussen, trainingen, vrijwilligerswerk enzovoort. Ben je beschikbaar voor recruiters? Geef dit dan ook aan op je profiel. 

Begin bij je profielfoto 

Kies voor een recente zakelijke foto. Het beste is om een portretfoto te kiezen waarbij je je gezicht en schouders ziet. Zorg ervoor dat het een duidelijke foto is waarop je goed kunt zien dat jij het bent.  Je foto is een van de belangrijkste onderdelen van je LinkedIn profiel, dit is je eerste indruk die je laat zien. Wist je dat je op LinkedIn ook een korte Cover Story video kan toevoegen aan je profiel? Zo val je extra op en kun je wat meer over jezelf vertellen. 

Pakkende kopregel 

Recruiters zoeken kandidaten met bepaalde eisen. Veel mensen vullen in de kopregel de functieomschrijving in, maar je kunt daar beter je expertises vermelden. Je verhoogt hiermee de vindbaarheid van je profiel door in de kopregel je kennis en vaardigheden te zetten.  

Contactgegevens 

Ook het invullen van je mailadres en telefoonnummer dragen bij aan je vindbaarheid. Wanneer je je contactgegevens duidelijk vermeldt op je profiel kunnen recruiters makkelijker contact met je opnemen.  

Vertel wat over jezelf 

Via LinkedIn Summary kun je meer vertellen over jezelf. Denk goed na over hoe je jezelf wil beschrijven, want dit onderdeel is goed zichtbaar in Google. Let hierbij ook op spelling en grammatica. Vertel meer over jezelf als persoon, wat je expertise en je toegevoegde waarde is. Wil je goed gevonden worden? Voeg hier dan ook zoekwoorden aan toe. Daarnaast kun je in LinkedIn profiel de Creator Mode aanzetten. Je kunt daarmee tot 10 expertise gebieden invullen, die zichtbaar worden weergegeven onder je profielfoto en kopregel. Dit draagt ook weer bij aan een goede vindbaarheid. 

Blijf up-to-date 

Blijf je LinkedIn constant aanvullen met je nieuwste werkervaring en vaardigheden. Verander je van opdracht Zet dit dan op je profiel. Ook kun je losse projecten en tijdelijke werkzaamheden toevoegen. Bij skills kun je nieuwe vaardigheden toevoegen. Bij education kun je opleidingen, cursussen en trainingen toevoegen. 

Onderschrijving 

Dit onderdeel wordt wel eens over het hoofd gezien. Bij recommendations kunnen anderen een aanbeveling over jou schrijven. Vraag dan ook aan referenten of zij dit voor jou willen doen. Zij kunnen bijvoorbeeld vertellen hoe de samenwerking met jou is. Het helpt je om jouw toegevoegde waarde nog sterker naar voren te laten komen. Ook wordt een onderschrijving door Google goed geïndexeerd, dit vergroot weer de zichtbaarheid van je profiel.  

Netwerk vergroten 

Hoe groter je netwerk is, hoe groter de kans dat een connectie jou aan je volgende baan kan helpen. Ook vergroot je met een groot netwerk je bereik en spring je makkelijker bij de recruiter in het oog. Een goed uitgebreid en relevant netwerk heeft minimaal 500 connecties. Stuur bij een connectie ook altijd een persoonlijk bericht mee. Vooral wanneer het niet helemaal duidelijk is waarom de connectie wordt gemaakt. Volg daarnaast ook voor jou interessante groepen en bedrijven. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen.  

Wees actief 

Laat zien dat je actief bent om LinkedIn, zo val je op bij recruiters op LinkedIn. Dit doe je door je te mengen in gesprekken en relevante content te delen. Je ziet ook vaak dat connecties een nieuwe baan of een jubileum hebben, stuur dan een felicitatie. Wil je een bericht delen en hiermee veel mensen bereiken? Maak dan gebruik van de juiste hashtags. Recruiters gebruiken namelijk speciale tools om je te labelen en ongemerkt te volgen. 

Wil jij op de hoogte blijven van de nieuwste interim-opdrachten bij de overheid? Volg ons dan op LinkedIn. Wij delen regelmatig (exclusieve) aanvragen.  

recruiters op Linkedin

Ben jij als zzp’er nog op zoek naar een uitdagende interim opdracht binnen de overheid of publieke sector?

Kijk dan op onze vacature pagina of meld je onderstaand aan voor onze vacature alert!