Tijdens deze onzekere tijden waar we van de ene lockdown naar de andere gaan, hopen we natuurlijk vooral allemaal ons werk gewoon te kunnen blijven uitvoeren zoals we gewend zijn. Toch kan het zomaar zo zijn dat je als freelancer opeens minder opdrachten krijgt en tijdelijk even zonder werk komt te zitten. Misschien ondervind je zelf wel de gevolgen van covid en kan je niet of minder aan het werk. Ook kan het zijn dat je bijvoorbeeld verlof moet opnemen omdat je opeens meer thuis moet zijn doordat de kinderen niet meer naar school gaan. Al deze factoren hebben allemaal invloed op jouw inkomen.
Jouw geldzaken als zzp’er goed op orde, de basis
Allereerst is het belangrijk om je administratie goed op orde te hebben. Bedenk of je zelf voldoende kennis, tijd en zin hebt om je administratie zelf bij te houden of dat je dit liever uitbesteed. Wel is het als zzp’er belangrijk om je financiële zaken goed inzichtelijk te hebben, dit kan met name door het gebruik van boekhoudprogramma’s zoals die van Exact. Op de site van de belastingdienst vind je meer over het opzetten en beheren van je administratie.
Een vaste dag voor je administratie
Als zzp’er ben je al druk genoeg met opdracht(en) en andere werkzaamheden die erg veel tijd in beslag nemen. Om ervoor te zorgen dat je hoe dan ook die administratie bijhoudt, is een vaste dag in de week een handige oplossing. Op deze manier mis je niks, kom je niet voor verassingen te staan en heb je niet aan het einde van de maand/kwartaal een enorme bulk met inhaalwerk.
En daarnaast
Is het ook belangrijk om privé en zakelijk goed gescheiden te houden. Open daarom zodra je van start gaat met je onderneming een zakelijke rekening en vraag een zakelijke pas aan via jouw bank. Zorg daarbij ook dat je op je computer een map aanmaakt voor je bedrijfsdocumenten zodat je alles overzichtelijk hebt voor jezelf. Een zakelijk krediet aanvragen voor jouw onderneming? Kijk goed naar jouw persoonlijke en financiële situatie en laat je hierbij goed adviseren, zo voorkom je narigheid achteraf.
Ziekte en arbeidsongeschiktheid
Minder leuk om over na te denken, maar de kans is er altijd om ziek te worden en hierdoor arbeidsongeschikt te raken. Als zzp’er is dit niet automatisch voor je geregeld en dien je zelf een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten. Het goede nieuws is dat je via Matchd korting krijgt op diverse zzp-verzekering via Henst & Lunsen. Dit scheelt weer een extra zorg. Ook is het mogelijk, als je in loondienst bent geweest, bij het UWV een verzekering af te sluiten. Let op: dit dien je wel binnen 13 weken nadat je uit dienst bent aan te vragen.
Zorg voor een buffer
Daarnaast is het ook belangrijk dat je als zzp’er zorgt voor een buffer. Deze buffer heb je nodig voor de BTW-aangifte en IB-aangifte. Ook is extra geld achter de hand als zzp’er nodig voor ziekte en andere verzekeringen/onvoorziene kosten.
Geldzaken goed op orde
Is het zaak om na te denken over je pensioen en nabestaandenpensioen. Zodra je de pensioengerechtigde leeftijd hebt bereikt, ontvang je sowieso een AOW-uitkering. Als werknemer heb je dan ook recht op een nabestaandenpensioen, maar als zzp’er dien je ook dit zelf te regelen. Check daarom goed of jouw nabestaanden de kosten kunnen dekken zodra jij komt te overlijden. Alles over het nabestaandenpensioen lees je hier.
Ben jij zzp’er en zie jij een nieuwe uitdaging wel zitten? Check dan snel onze vacaturepagina of mail naar info@matchd.nl!
Ben jij als zzp’er nog op zoek naar een uitdagende interim opdracht binnen de overheid of publieke sector?
Kijk dan op onze vacature pagina of meld je onderstaand aan voor onze vacature alert!