Tegenwoordig is een LinkedIn profiel net zo belangrijk als een cv. Zeker als je opzoek bent naar een nieuw project of wanneer je wilt solliciteren. Andersom kunnen opdrachtgevers jou ook vinden en benaderen. De fundering: een up-to-date en optimaal LinkedIn profiel. Maar hoe kun je dat het beste aanpakken? Wij geven je 6 tips die er voor zorgen dat je een goede eerste indruk achterlaat. Pak je LinkedIn profiel erbij en ga gelijk aan de slag!
Hoe lang gebruik jij je profielfoto op LinkedIn al?
Een recente professionele profielfoto is belangrijk voor een goede eerste indruk. Zorg er voor dat je nette kleding aan hebt en recht in de camera kijkt. Gebruik geen vakantiefoto’ of uitgesneden foto’s. Camera’s van smartphones zijn tegenwoordig erg goed waardoor je ook mooie selfies kan maken. Een selfie kun je gebruiken, mits het een professionele uitstraling heeft. Vind je het lastig een foto te maken? Vraag dan bijvoorbeeld een collega, vriend of jouw partner om een foto van je te maken en let hierbij ook goed op de achtergrond en een goede belichting.
Hoe vaak post jij iets of reageer jij op een post?
Als je actief bent op LinkedIn kom je professioneler over. Je laat zien dat je initiatief neemt en dat je interesse hebt in jouw vakgebied. Ook kun je jouw kennis en sociale vaardigheden tonen. Door berichten te liken, commentaar te geven en te delen. Hierdoor ziet je netwerk dat je actief bent en komt jouw naam steeds vaker naar voren in de tijdlijn van anderen. Misschien wel bij jouw toekomstige werk- of opdrachtgever! Let hierbij wel op dat je controversiële onderwerpen en discussie vermijdt.
Weet jouw hele netwerk al dat je op zoek bent?
Laat jouw netwerk weten dat je beschikbaar bent. Dit kun je boven aan jouw profiel instellen. Als dit duidelijk op je profiel te zien is, zullen opdrachtgevers of recruiters jou sneller benaderen en kan jouw netwerk met je meekijken naar een nieuwe baan of opdracht. Ook sta je eerder bovenaan in de zoekopdrachten van anderen. Vergeet ook niet aan te geven wat je zoekt. Alleen vermelden dat je ‘beschikbaar’ bent, activeert anderen niet om met je mee te denken. Wees duidelijk, bijvoorbeeld: “Vanaf 1 november zoek ik een uitdagende opdracht als recruiter in de regio Amersfoort!”
Is jouw korte samenvatting al jouw elevator pitch?
In een korte samenvatting kan je omschrijven wie jij als persoon bent, kort verwijzen naar je ervaring en aangeven wat je sterke eigenschappen en talenten zijn. Zo is binnen 30 seconden duidelijk voor een opdrachtgever of recruiter of er een mogelijke match is. Maak het de profielbezoeker zo makkelijk mogelijk door het kort en bondig te houden.
Zoek je zelf al actief naar vacatures op LinkedIn?
Op LinkedIn kan je zelf ook naar vacatures zoeken. Experimenteer door op verschillende functietitels te zoeken en synoniemen te gebruiken. Als je dat eenmaal hebt gedaan, kan je er voor kiezen om dagelijks of wekelijks per e-mail een update te ontvangen met nieuwe vacatures.
Hoe kan een werkgever jou bereiken?
Omdat LinkedIn het grooste platform ter wereld is op het gebied van zakelijk netwerken, is het belangrijk dat jouw contactgegevens duidelijk vermeld staan. Zo kunnen andere gebruikers contact met je opnemen en kan je het netwerk optimaal benutten. Liever zakelijk en privé gescheiden houden? Maak een apart e-mailadres aan voor sollicitaties en zorg er voor dat deze er zakelijk uitziet. Zorg ook voor de juiste notificatie instellingen, zodat je geen berichten mist.
Onderdeel worden van het netwerk van Matchd? Dat kan! Matchd is het werving- en selectiebureau voor hbo+ vacatures bij de overheid. We staan voor kwaliteit en een persoonlijke aanpak. Ben je zzp’er, freelancer of sta je open voor tijdelijk werk en ben je op zoek naar een nieuwe opdracht? Bekijk alle vacatures of neem contact met ons op. Uiteraard kan je ons ook vinden én volgen op LinkedIn.
Ben jij als zzp’er nog op zoek naar een uitdagende interim opdracht binnen de overheid of publieke sector?
Kijk dan op onze vacature pagina of meld je onderstaand aan voor onze vacature alert!