Als zzp’er kun je er niet omheen, LinkedIn. Het is hét sociale netwerk om zakelijke connecties te onderhouden en op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen. Ook kun je via LinkedIn je kennis en kunde delen met andere. Hoe kun je je als professional zo effectief mogelijk inzetten en hoe kun je je zo goed mogelijk positioneren? We geven je tips hoe jij als zzp’er LinkedIn kan inzetten. 

zzp'er LinkedIn inzetten 

Het platform 

LinkedIn is een sociaal netwerk voor professionals. Het is de ideale manier om zakelijke connecties te leggen en te onderhouden. LinkedIn kun je zien als een online cv, waarop je jezelf kunt presenteren aan potentiële klanten of opdrachtgevers. Daarnaast gebruiken recruiters LinkedIn om actief potentiële kandidaten te werven. Met name zzp’ers worden vaak via LinkedIn benaderd voor opdrachten. Ben je zzp’er en op zoek naar een opdracht? Haal dan alles uit jouw LinkedIn profiel. 

Haal alles uit je LinkedIn, zo kan jij als zzp’er LinkedIn inzetten

Het is belangrijk om actief aanwezig te zijn op LinkedIn. Dit doe je door berichten te plaatsen, updates en te reageren op vragen en berichten van je netwerk. Maak je profiel zo aantrekkelijk mogelijk. Dit kun je doen door een aantal stappen te volgen. 

Stap 1: Profiel compleet maken 

Een compleet en aantrekkelijk profiel helpt je aan meer LinkedIn bezoekers. Dit begint al bij een goede profielfoto. Ga maar eens bij jezelf na, bekijk je profielen zonder profielfoto? Het is belangrijk om je profiel zo compleet mogelijk te maken. Hierbij kun je letten op: 

  • Gebruik je echte volledige naam (geen bijnaam); 
  • Kies een representatieve foto die past bij je beroep en functie; 
  • Vul je locatie in; 
  • Vul je opleidingsachtergrond in; 
  • Zorg dat je je werkervaring duidelijk omschrijft. Inclusief werkzaamheden, verantwoordelijkheden en resultaten; 
  • Maak je profiel openbaar, tenzij je privacy bezwaren hebt. Je wordt dan namelijk vindbaar in Google wanneer je zoekt op je eigen naam. Wanneer iemand jou zoekt komt hij of zij gelijk uit op je LinkedInpagina, ofwel je online cv.  

Stap 2: Maak duidelijk dat je zzp’er bent 

Wanneer potentiële opdrachtgevers of recruiters opzoek zijn naar zzp’ers, is het belangrijk dat je dit goed aangeeft op je profiel. Sta je open voor een nieuwe opdracht? Geef dit dan ook duidelijk aan, dan kunnen recruiters en opdrachtgevers je makkelijker benaderen. Op de volgende manier kun je goed aangeven dat je zzp’er bent: 

  • Kies een header met een foto of logo die representatief is voor jouw onderneming. Zorg voor een duidelijke scherpe afbeelding over de hele breedte. 
  • Geef in de kopregel kort en bondig aan wat je doet, waarin je uitblinkt en, indien dit het geval is, je open staat voor nieuwe opdrachten. Ook geef je hieraan dat je zzp’er of freelancer bent. 
  • Schrijf een samenvatting van twee tot drie regels waarin je laat blijken dat je ervaring hebt als zzp’er in je vakgebied.

Stap 3: Laat jezelf zien 

Je hebt nu de basis gelegd, nu is het tijd om je vaardigheden, kwaliteiten en persoonlijkheid te laten zien. Je kunt je op de volgende manieren profileren: 

  • Je kunt door werkgevers of opdrachtgevers waar je een fijn contact mee hebt vragen of ze een ‘review’ over je schrijven. Zo overtuig je nieuwe opdrachtgevers van je kwaliteiten. 
  • Plaats regelmatig een statusupdate of bijdrage. Updates komen op je eigen profiel en in je netwerk terecht. Wanneer je netwerk een bericht leuk vindt of deelt kan het bericht ook bij potentiële opdrachtgevers terecht komen. 
  • Reageer op updates van anderen. Dit kan helpen je te profileren. Wanneer je bijvoorbeeld antwoord op vragen van anderen, laat je zien dat je verstand van zaken hebt. 

Stap 4: Blijf actief connecten en netwerken 

Een LinkedIn profiel is nooit af. Je moet je profiel blijven updaten en zorgen dat je connecties blijft maken met potentiële, opdrachtgevers en interessante mensen. Je kunt je profiel ook inzetten als onderdeel van een sociale mediastrategie om je onderneming bekend te maken. 

Linkedin

Ben jij als zzp’er nog op zoek naar een uitdagende interim opdracht binnen de overheid of publieke sector?

Kijk dan op onze vacature pagina of meld je onderstaand aan voor onze vacature alert!