Heb jij een leuke opdracht gevonden die volledig past bij jou als zpp’er? Dan wil je die opdracht natuurlijk binnen halen. Allereerst is netwerken belangrijk en moet je altijd een goed verhaal klaar hebben staan. Maar hoe onderscheid je jezelf nou van de concurrentie? Wij vertellen je 7 tips hoe jij jezelf kan verkopen als zzp’er.
Jezelf verkopen als zzp’er begint met netwerken
Vaak begint het netwerken bij je persoonlijke kring. Daarna breid je het steeds meer uit tot platformen als LinkedIn of netwerkbijeenkomsten. Als je iemand spreekt voor wie je wellicht iets kan betekenen, laat dan vooral weten wat je precies doet. Ook uit toevallige ontmoetingen kunnen wel eens mooie zakelijke relaties ontstaan.
Noem jezelf geen zzp’er
Dit klinkt gek, maar jouw potentiële opdrachtgever is niet op zoek naar een zzp’er, maar naar een deskundige. De titel waar jij mee naar buiten treedt moet aantonen dat jij specialist bent in het vakgebied dat zij zoeken. Dit breng je niet over wanneer jij jezelf alleen zzp’er noemt. Neem dit op de eerste plaats mee in je cv en draag dit verder uit in al jouw uitingen naar de opdrachtgever.
Altijd een goed verhaal
Als zzp’er is het belangrijk dat je altijd goed blijft netwerken. Zorg ervoor dat je altijd een goed verhaal klaar hebt staan. Dit geld niet alleen voor zakelijke bijeenkomsten, maar ook in privésfeer. Je weet nooit hoe je via via aan nieuwe klanten of opdrachten komt. Zorg er dan ook voor dat je verschillende versies van je verhaal klaar hebt staan. Daarnaast is het goed om van te voren in te schatten wat het niveau en de behoefte van je gesprekspartner is. Zo kun je je verhaal aanpassen en ook steeds een nieuwe inschatting van de interesses van je gesprekspartners maken.
Ga bij jezelf na of je beter kan praten in vaktermen, of je je verhaal abstract moet houden of juist moet komen met concrete voorbeelden.
Blijf in ontwikkeling als zzp’er
Jij kan jezelf onderscheiden door steeds op de hoogte te zijn van de nieuwste ontwikkelingen in jouw vakgebied. Hierbij toon je aan dat je rekening houdt met de toekomst en bereidt bent om te blijven leren. Laat zien aan de opdrachtgever dat jij kennis van zaken hebt en de specialist bent die zij zoeken. Dit kan je doen door simpelweg de trends in jouw vakgebied in de gaten te houden maar ook door het volgen van trainingen en cursussen. Daarnaast is het goed om vakbladen bij te houden en regelmatig met mede zzp’ers of collega’s in jouw vakgebied het gesprek aan te gaan.
Jezelf verkopen als freelancer: personal branding
In het sociale tijdperk waar wij nu in leven is personal branding, ofwel, hoe presenteer jij jezelf, steeds belangrijker. Je kan jezelf ook wel zien als een merk dat jij moet verkopen. Bij jezelf presenteren moet je niet alleen denken aan je uiterlijk, maar ook aan hoe jij je bijvoorbeeld presenteert op LinkedIn of website. Daarnaast kan je ook denken aan je cv of portfolio. De eerste indruk is vaak genoeg voor potentiële opdrachtgevers om wel of niet contact op te nemen.
Doe wat je belooft
Zorg ervoor dat je deadlines haalt en je gemaakte afspraken nakomt. Bij een tevreden opdrachtgever heb je namelijk meer kans dat je contract wordt verlengt of een dat je er een goede referentie aan overhoudt. Als jouw goede reputatie eenmaal gaat rondzingen, haal je wellicht meer opdrachten binnen. Durf dus ook nee te zeggen wanneer je verwacht de opdracht niet op tijd te halen. Geef duidelijk aan dat je de opdracht kan aannemen maar de deadline verschuift. Zo voorkom je teleurstelling.
Neem actie
Wanneer je niks doet, gebeurt er ook niks. Je moet jezelf verkopen als zzp’er. Ga actief op zoek of meld je aan bij een interim professional. Wist je bijvoorbeeld dat je je via Matchd kan aanmelden voor vacature alerts en de nieuwsbrief? Zo blijf je altijd op de hoogte van het laatste nieuws en de nieuwste vacatures, nu en in de toekomst. Ook organiseert Matchd regelmatig netwerkborrels waarbij je bovenstaande tips goed kan inzetten. Meer weten over Matchd?
Onze laatste tip: doe meer dan je belooft, dan val je pas echt op! Nu kun jij jezelf verkopen als zzp’er!
Wil jij samen met ons de juiste opdracht voor jou vinden? Neem dan contact met ons op of bekiijk onze vacatures en solliciteer direct.
Ben jij als zzp’er nog op zoek naar een uitdagende interim opdracht binnen de overheid of publieke sector?
Kijk dan op onze vacature pagina of meld je onderstaand aan voor onze vacature alert!