De rol van de communicatieadviseur tijdens de coronacrisis

Als de coronacrisis ons iets geleerd heeft, dan is dat hoe belangrijk communicatie is. Door de uitbraak van COVID-19 hebben de nationale overheid en het RIVM een belangrijke taak te vervullen op het gebied van communicatie. Iedereen in Nederland moest namelijk vanaf dat moment op regelmatige basis voorzien worden van actuele en juiste informatie, die ook nog eens begrijpelijk moest zijn voor alle Nederlanders. Sinds de komst van corona krijgen we updates over besmettingen, worden de aangepaste maatregelen gedeeld via diverse kanalen en krijgen we regelmatig het laatste nieuws rondom het vaccinatieprogramma. Een flinke uitdaging voor het RIVM en de overheid, want communiceren is een complexe taak waar veel bij komt kijken. En daar komt de communicatieadviseur in beeld: achter de schermen voorziet hij of zij het RIVM, het kabinet en de gemeentes van communicatieadvies en biedt ondersteuning bij crisiscommunicatie.

Aantal vacatures communicatieadviseur gestegen

Bij Matchd is het duidelijk dat communicatie een belangrijke rol speelt bij nationale en lokale overheden. Gemeentes, provincies en het Rijk: binnen alle overheden werken complete teams dagelijks aan de communicatie richting de bevolking. Denk aan communicatie over bouwprojecten aan de bewoners of het vertalen van een communicatiestrategie naar heldere social media-uitingen. De vraag naar communicatiespecialisten is overduidelijk gestegen sinds de coronacrisis, wat zich bij Matchd vertaald in veel vacatures voor communicatieadviseurs.

Communicatie in coronatijd

Sinds het begin van de coronacrisis is er kritisch gekeken naar de communicatie vanuit het RIVM en de overheid. Kritiek is makkelijk gegeven, maar vaak wordt over het hoofd gezien hoe complex communiceren eigenlijk is. De informatie over corona moet helder zijn en moet de bijna 17,5 miljoen Nederlanders bereiken. Dat betekent dat de boodschap makkelijk te begrijpen is, ook voor de 2,5 miljoen laaggeletterde mensen in Nederland. Dus geen ingewikkelde taal, snel tot de kern komen, blijven herhalen van de kern.

Hoé de informatie over COVID-19 wordt overgebracht, is net zo belangrijk als wáár: ofwel de media die ingezet worden bij communicatie. Inmiddels zijn we gewend aan regelmatige updates via de persconferenties op tv. Na een jaar coronacrisis is daar een zichtbare ontwikkeling geweest. Waren de eerste persconferenties nog wat onwennig en rommelig en werden de ministers soms op onjuistheden of kleine misstappen betrapt. Inmiddels hebben de persco’s een vaste structuur, zijn Rutte en De Jonge de vaste gezichten van deze mediamomenten en is gebarentolk Irma door iedereen in de armen gesloten. De positieve ontwikkeling in manier van communiceren bereik je enkel door continue je communicatiebeleid aan te scherpen en kritisch te kijken naar hoe mensen reageren op de berichten.

Maar ook buiten televisie om ligt er een stevige taak voor het RIVM en de overheid op het gebied van communicatie. Social media-kanalen zoals Facebook en Twitter worden continue voorzien van de laatste informatie. De website van de Rijksoverheid en het coronadashboard tonen de stand van zaken rondom het aantal besmettingen en de coronamaatregelen. Er is dagelijks contact met de pers, met gemeentes, met bedrijven en organisaties. Kortom, er wordt 24/7 gewerkt aan de communicatie rondom corona. En dat kan de overheid niet alleen, daarvoor zijn communicatieadviseurs hard nodig.

De rol van de communicatieadviseur

Communicatie is integraal onderdeel van iedere overheid, of het nou gaat om het Rijk, een provincie of gemeente. Daarom is het aantal communicatieadviseur vacatures hard gestegen sinds de uitbraak van COVID-19, want nog nooit was zo duidelijk hoe belangrijk crisiscommunicatie is. Overheden moeten vlot, kalm en krachtig optreden wanneer de maatregelen wijzigen en informatie gedeeld moet worden. Communicatieadviseurs hebben de taak om de vertaling te maken tussen overheid en burger en tijdig te communiceren zodra dat nodig is. Een communicatieadviseur is vaak onderdeel van een team, dat taak heeft om de crisiscommunicatie ten uitvoering te brengen. En dat betekent dat die functie weggelegd is voor communicatieprofessionals die flexibel zijn, continue meebewegen en snel kunnen handelen.

Communicatie tijdens de coronacrisis heeft daarnaast laten zien dat het van groot belang is om gebruik te maken van kritiek en tips van buitenaf. Deze kritiek geeft namelijk inzicht in de manier van communiceren en welke verbeteringen nodig zijn om de boodschap over te kunnen dragen. Voor communicatieadviseurs dus ook de taak om altijd open te staan voor verbeterpunten en constant te blijven schaven in de communicatie.

Communicatieadviseurs bij gemeente

Communicatieadviseurs spelen een grote rol bij het RIVM en bij de rijksoverheid, maar ook gemeentes plaatsen regelmatig communicatievacatures. Het is namelijk cruciaal dat communicatie over corona niet alleen nationaal wordt gedeeld, maar dat gemeentes deze informatie op lokaal niveau delen en een actief communicatiebeleid voeren als het gaat om bijvoorbeeld veiligheid, handhaving en informatievoorzieningen.

Heb je ervaring als communicatieadviseur en ben je op zoek naar een nieuwe functie of nieuw project? Kijk dan eens bij alle communicatievacatures van Matchd. We vullen de vacatures regelmatig aan, dus houd Matchd in de gaten via de website, social media of nieuwsbrief.

Neem contact met ons op

Benieuwd wat Matchd voor u kan betekenen? Neem dan contact met ons op of bekijk onze vacatures.
Neem contact op Maak vacaturealert aan Naar alle vacatures Open solliciteren

Interessant voor een bekende? Deel dit bericht!

{{-- --}}

Om bepaalde functionaliteiten zoals het onderzoeken van uw gedrag op onze website aan te bieden gebruiken wij analytische en tracking cookies op onze website. Omdat we uw privacy belangrijk vinden, vragen we u de tracking cookies te accepteren. Wilt u eerst meer informatie over onze Cookie-policy, klik dan op ‘Meer informatie’.


Meer informatie