Als zzp’er wil je altijd verzekerd zijn van een opdracht. Maar hoe vind je die perfecte opdracht als zzp’er? Je hebt namelijk vaak te maken met verschillende opdrachten en uren, waardoor je minder tijd kan hebben om een nieuwe opdracht te vinden. Je wilt geen onnodig stress ervaren op het moment dat je opdracht bijna afloopt en je geen nieuwe opdracht hebt. Wij geven je tips hoe jij als zzp’er je perfecte opdracht kunt vinden.

perfecte opdracht als zzp’er

Breid je netwerk uit

Ben jij net gestart als zzp’er of heb jij nog geen breed netwerk? Begin hier dan direct mee. Zodra jij namelijk in je netwerk laat weten dat jij op zoek bent naar een nieuwe opdracht kunnen zij met je mee denken en meezoeken. Een goed kanaal hiervoor is LinkedIn. Zorg dat je via LinkedIn iedereen uitnodigt die je kent. Op die manier krijg je ook berichten van de connecties van jouw connecties te zien. Blijf actief reageren op die berichten en voeg interessante connecties voor jou toe. Je sociale netwerk is vaak groter dan je offlinenetwerk en mensen kunnen digitaal makkelijk jouw berichten like, share, reactie of een aanbeveling geven. Je bereik is veel groter. Wil je weten hoe je je LinkedIn profiel up-to-date houdt? Hier lees je 6 interessante tips.

Manieren om te netwerken als zzp’er

Er zijn verschillende manieren hoe jij kan netwerken als zzp’er. Te beginnen met mond-tot-mond reclame. De perfecte opdracht vind je vaak door kenbaar te maken wat je wilt. Heb je een zakelijk gesprek, gooi dan eens een balletje op. Ook het bijwonen van netwerkevents kan zorgen dat jij de perfecte opdracht vindt. De juiste connecties ontstaan soms onverwachts, je netwerk moet dan natuurlijk wel weten dat je beschikbaar bent. Zorg tot slot dat je aanbevelingen en reviews verzameld. Hier kan je persoonlijke netwerk je aan helpen. Hierdoor zorg je dat je opvalt en makkelijk binnen kan komen bij een bedrijf. Aanbevelingen en reviews wekken namelijk vertrouwen op bij de opdrachtgever.

Belangrijke marketingmiddelen voor zzp opdrachten

Er zijn bekende marketingkanalen die kansen bieden bij het vinden van een opdracht als zzp’er. Dat deze kanalen werken is al bewezen, je moet het alleen op de juiste manier inzetten.

Online marketing

Je hoeft geen online marketeer te zijn om online marketing in te zetten. Natuurlijk is het wel handig iemand in je netwerk te hebben die kennis heeft van online marketing en die jou kan helpen. Je kunt bijvoorbeeld een website inzetten om jezelf en je diensten te promoten. Hier kunnen opdrachtgevers meer informatie over je vinden. Zorg er wel voor dat je website goed te vinden is in Google. Dit doe je door SEO (search engine optimalization). Met SEO-zoektermen trek je relevant verkeer via Google naar je website. SEO pas je onder andere toe aan je webteksten. Denk aan de juiste titels, tussenkoppen, meta’s* en heading tags*. *Meta-description is de korte tekst van enkele zinnen die je in de zoekresultaten ziet staan. Een *heading tag gebruik je om structuur aan te brengen in teksten op je pagina’s, zodat bezoekers en zoekmachines snel kunnen zien waar de pagina over gaat. Je herkent de heading tags aan de kopjes en tussenkopjes. Deze zorgen dat je goed vindbaar wordt in de zoekmachine en je potentiële klanten naar je website haalt. SEO is wel een tijdrovend proces. Heb je er zelf geen verstand van of weet je niet waar je moet beginnen? Schakel dan de hulp in van een marketeer.

Social media

Socialmediakanalen zijn voor iedereen toegankelijk. Het is daarom ook een bekend marketingmiddel voor ondernemers. De meest bekende kanalen zijn Facebook, LinkedIn en Instagram. Deze bieden je als zzp’er de mogelijkheid om gratis en betaald berichten te plaatsen. Door regelmatig gratis berichten te posten werk je aan je online branding. Je voorziet je volgers regelmatig met waardevolle content. Met een betaalde campagne kun je precies de doelgroep bereiken die je wil. Je doel is natuurlijk dat zij jouw gaan volgen en ook de gratis berichten mee krijgen.

Denk out of the box

Heb jij veel connecties op je social media en wil je eens wat anders doen om aandacht te trekken? Organiseer dan een webinar waarbij je jouw kennis deelt met anderen. Je webinar kan je bekend maken via social media. Maak een wervend bericht en laat jouw connecties inschrijven. Benoem hierbij ook dat jij gratis jouw kennis deelt en vraag je connecties het bericht met hun connecties te delen. Zo vergroot je ook weer je netwerk. Zorg daarnaast dat je interessante berichten deelt. Zo is de kans groter dat je netwerk jouw webinair wilt bijwonen. Door webinars te organiseren bouw je dus steeds een breder publiek op die jou als expert zien binnen je vakgebied.

De juiste platformen en bemiddelaars

Een platform of bemiddelaar verzameld vacatures in verschillende branches, plaatsen en opdrachtgevers. Op deze plek kun je de juiste vacature vinden binnen jouw wensen. Je kunt het zien als een verzamelplaats waarbij er altijd wel een juiste opdracht voor je is. Voorbeeld van zo’n platform is Matchd.nl. Matchd verbindt vraag en aanbod: zzp’ers en opdrachtgevers. Het enige dat jij hoeft te doen is solliciteren op de voor jou uitdagende opdrachten. De recruiters beoordelen of je past bij de opdracht en nemen je dan mee in het proces. Je wordt eigenlijk van begin tot eind ontzorgt.

Bekijk onze actuele zzp opdrachten.

Succesvol opdrachten scoren met onze tips en tricks? Meld je dan direct aan voor onze mailing!

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, ontvang tips en tricks, belangrijke financiële zaken en adviezen.